Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - Informacja dla osób głuchoniemych
-
Prześlij uwagę, zgłoszenie
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Treść strony
Specjaliści prowadzą zajęcia WWRd (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka) oraz kształcenie specjalne dziecka.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka to kompleksowe, intensywne i wyspecjalizowane działania mające na celu pobudzenie i stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów jego nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole. Jest to także prowadzenie działań przygotowujących rodzic,ów do postępowania z dzieckiem w sposób zgodny z opracowanym indywidualnym programem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także kształtowanie pozytywnych relacji między rodzicami i specjalistami uczestniczącymi w zajęciach WWR. Zakres WWR może dotyczyć :
- rozwoju mowy i języka;
- stymulacji polisensorycznej;
- usprawniania funkcji wzrokowych i słuchowych;
- umiejętności funkcjonowania w środowisku;
- komunikacji z otoczeniem;
- rozwoju motorycznego.
Pomoc udzielana we wczesnym dzieciństwie pozwala nie tylko skutecznie kompensować występujące u dziecka dysfunkcje i deficyty, ale także zapobiega pojawianiu się zaburzeń rozwoju o charakterze wtórnym.
- Co zrobić, aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju ? Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Gdzie można uzyskać taką opinię? Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju jest wydawana przez zespół orzekający działający w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
- Należy udać się do poradni właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka, gdzie rodzic/ prawny opiekun składa wniosek o wydanie opinii. Jeżeli do wydania opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka do wniosku należy dołączyć zaświadczenie wydane przez lekarza. Ponadto do wniosku można dołączyć opinię na temat funkcjonowania poznawczego i emocjonalno- społecznego dziecka opracowaną przez wychowawcę oddziału przedszkolnego.
- Priorytetowymi zadaniami zespołu jest określenie kierunków harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny dziecka, opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu terapii oraz analizowanie skuteczności form pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.
- Wszelkie działania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju mają na celu podniesienie poziomu funkcjonowania dziecka oraz wspieranie rodziców w procesie opieki i wychowania.
Zespół WWRd w naszym przedszkolu tworzą:
- mgr Oliwia Lewandowska - koordynator zespołu, pedagog specjalny
- mgr Wiesława Szychowska - logopeda
- mgr Anna Warnel - psycholog
Gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia specjalistyczne;
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym;
- przygotowanie do samodzielności w szkole.
Planowaniem i koordynowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się zespół (nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem), który opracowuje indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET), który określa:
- Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego;
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- działania o charakterze rewalidacyjnym - w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
- formy, okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
- działania wspierające rodziców dziecka;
- zajęcia rewalidacyjne;
- w przypadku dzieci niepełnosprawnych - rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności;
- zajęcia realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci - w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka, możliwości psychofizycznych lub zaleceń zwartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Zespół opracowuje IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, we współpracy w poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną.
- IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, do dnia 30 września, w którym dziecko rozpoczyna realizowanie wychowana przedszkolnego, lub w terminie 30 dni od złożenia w przedszkolu orzeczenia.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, który co najmniej dwa razy w roku dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
- Rodzice dziecka otrzymują kopię programu.
Kształcenie specjalne w naszym przedszkolu prowadzą:
nauczyciele współorganizyujący pracę z dzieckiem - mgr Sylwia Lijewska oraz Małgorzata Zalewska.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małgorzata Zalewska
- opublikował: Małgorzata Zalewskadata publikacji: 2024-01-07 18:08
- zmodyfikował: Małgorzata Zalewskaostatnia modyfikacja: 2024-01-07 18:45